در دنیای امروز، استفاده از آیفون‌ها به عنوان یک سیستم کنترلی برای کنترل ورود و خروج به ساختمان مورد استفاده گسترده افراد قرار گرفته است. انواع ساختمان‌ها از اداری، تجاری و بیمارستانی گرفته تا ساختمان‌های مسکونی همگی به این سیستم مجهز هستند. وجود تعداد طبقات زیاد در ساختمان‌های امروزی و عدم دسترسی طبقات بالاتر به درب‌های ورود و خروج ساختمان جهت کنترل افراد، استفاده از آیفون را به عنوان یک وسیله کنترلی و پایش رفت ‌و آمد به داخل ساختمان ضروری ساخته است. آیفون‌ها معمولاً در قسمت ورودی ساختمان متصل می‌شوند و به دو صورت توکار (داخل دیوار و یا درب ساختمان) و یا به صورت ایستا و مجزا از ساختمان در قسمت ورودی طراحی و ساخته می‌شوند.

برای آیفون‌هایی که به صورت ایستا در قسمت ورودی ساختمان تعبیه می‌شوند معمولاً از پایه‌هایی از جنس سنگ و یا استیل استفاده می‌شود که هم امنیت بالایی در مقابل سرقت پنل آیفون‌ها دارد و هم ظاهری زیبا و منحصر به فرد متناسب با ظاهر ساختمان، ایجاد می‌کند.

مزایای درب‌های ضد سرقت

وقتی از درب‌های ضد سرقت صحبت می‌کنیم، اغلب ذهن ما سمت درب‌های فولادی ضخیم با قفل‌های محکم می‌رود. اما درب‌های ضد سرقت مدرن ممکن است با متریال بسیار ساده‌تر نظیر فایبرگلاس ساخته شوند و از شیشه و یا چوب در آن‌ها استفاده شود.

مهم‌ترین و اساسی‌ترین مزیت درب‌های ضد سرقت، امنیت آن‌ها است. استفاده از درب‌های ضد سرقت علاوه بر آنکه امنیت فضای داخل ساختمان را تأمین می‌کنند، از هزینه‌های اضافی برای سیستم‌های امنیتی دیگر نظیر دوربین‌های مدار بسته، سیستم‌های هشدار و غیره نیز جلوگیری خواهد کرد.

وزن این درب‌ها معمولاً زیاد است و همین فاکتور، باعث افزایش هزینه آن‌ها می‌شود. اما انعطاف‌پذیری بالای این درب‌ها در ساخت و متریال مورد استفاده این امکان را به طراحان می‌دهد که با انتخاب شیشه‌های دوجداره و یا چوب و کامپوزیت در ساخت درب، وزن آن را کاهش داده و هزینه نیز به همان نسبت کم شود.

مزیت دوم این درب‌ها این است که اغلب با عنوان درب‌های ضد حریق نیز در بازار شناخته می‌شوند. در واقع اکثر تولیدکنندگان، از موادی در ساخت این درب‌ها استفاده می‌کنند که علاوه بر استحکام و غیرقابل نفوذ بودن، در مقابل آتش‌سوزی نیز مقاوم باشند.

همچنین درب‌های ضد سرفت همانند درب‌های ورودی بانک‌ها، ساده و یکنواخت نیستند بلکه به واسطه استفاده از متریال مختلف نظیر شیشه، علاوه بر استحکام و امنیت، ظاهری شکیل و متفاوت را نیز نمایش می‌دهند که برای کاربردهای مسکونی و حتی ساختمان‌های ویلایی نیز مناسب است.

علاوه بر آن این درب‌ها معمولا عایق حرارتی و عایق صدا هستند. بنابراین در زمستان و تابستان از اتلاف انرژی در محیط داخل جلوگیری کرده و همچنین مانع از نفوذ صدای بیرون به داخل و بالعکس خواهند شد.

آیفون تصویری

آیفون‌های تصویری یا همان دربازکن‌های تصویری، نوع جدید و مرسوم دربازکن‌های قدیمی هستند که دارای دوربین بوده و امکان انتقال تصویر فرد را از پنل جلوی درب تا گوشی گیرنده در داخل ساختمان فراهم می‌کند. این سیستم از امنیت بسیار بالاتری در مقایسه با مدل‌های صوتی قدیمی برخوردار است و انواع جدیدتر آن، قابلیت‌هایی نظیر ضبط صدا، ضبط تصویر، عکس‌برداری و ارتباط از راه دور را نیز دارا می‌باشند.

انواع مختلف آیفون‌های تصویری بسته به نوع صفحه نمایش که رنگی و یا سیاه سفید باشد، و ابعاد پنل که 4 اینچ، 7 اینچ و 10 اینچ می‌باشد، در بازار موجود است. همچنین قابلیت‌های مختلفی که در گوشی گیرنده آیفون در نظر گرفته شده است، نظیر صفحه تاچ و یا قابلیت‌های مکالمه داخلی و ضبط تصویر، هزینه آیفون را افزایش می‌دهد.

پایه آیفون

برای آیفون‌های واحدهای آپارتمانی عمدتاً از پنل‌های دارای کلیدها متعدد استفاده می‌شود. نصب این‌گونه پنل‌ها روی درب ورودی و یا دیوار کار دشواری است و ظاهر زیبایی نیز نخواهد داشت. از این رو، امروزه در واحدهای آپارتمانی مدرن از پایه‌های مختلف از جنس سنگ و یا استیل برای نصب پنل‌های آیفون استفاده می‌شود. نوع متریال مورد استفاده و ساختار این پایه‌ها توسط معماران داخلی طراحی شده و متناسب با ظاهر ساختمان، اغلب یکی از دو نوع سنگی و یا استیل استفاده می‌شود.

اما در مقابل، این پایه‌های سنگی به مرور در معرض باران و برف همانند نمای ساختمان‌ها دچار رسوب شده و حتی ممکن است در مناطقی که باران‌های اسیدی اتفاق می‌افتد، سنگ پایه‌ها به تدریج دچار خوردگی و فرسایش شوند. همچنین برای مکان‌هایی که در آن، درب‌های ورودی از جنس استیل و یا درب‌های آلومینیومی تعبیه شده است، استفاده از پایه‌های سنگی مناسب نبوده و با ساختار ورودی ساختمان در تضاد است.

برای حل مشکلات فوق، از پایه‌های آیفون استیل استفاده می‌شود. این پایه‌ها همان‌طور که از نامشان مشخص است، از جنس استیل ضدزنگ ساخته شده و در مقابل بارندگی و خوردگی مقاوم هستند. همچنین برای آپارتمان‌هایی که از درب‌های استیل برای ورودی ساختمان استفاده شده است، مناسب‌تر هستند. قیمت این پایه‌ها نسبت به پایه‌های سنگی ارزان‌تر است و دوام بیشتری نیز دارند. پایه‌های سنگی ممکن است با اعمال فشار و یا ضربه شکننده باشند و از امنیت پایین‌تری برخوردارند. در حالی که پایه‌های استیل به این دلیل که از جنس درب‌های ضد سرقت هستند، در مقابل فشار و ضربه مقاوم بوده و امنیت بیشتری دارند.

پایه‌های استیل معمولاً در مقایسه با پایه‌های سنگی وزن کمتری دارند و حمل‌ونقل و نصب آن‌ها آسان‌تر است. اما از سوی دیگر، در صورتی که پایه استیل در معرض نور خورشید نصب گردد، به دلیل جذب بالای حرارت به خصوص در فصول گرم، داغ شده و ممکن است به سیم‌کشی داخلی آسیب وارد کند. همچنین ضریب انبساط استیل نسبت به سنگ بسیار بیشتر است و در سرما و گرما، قسمت‌های اتصال‌دهنده ممکن است شل شده و از استحکام پایه بکاهد.

در مجموع، مزایای پایه‌های آیفون استیل در مقایسه با معایب آن بیشتر است و هزینه کمتر آن‌ها در مقایسه با پایه‌های سنگی، عامل مهمی است که استفاده از این نوع پایه را امروزه عمومی‌تر ساخته است. همچنین امروزه در بسیاری از ساختمان‌ها به خصوص مراکز اداری و تجاری از نمای کامپوزیت و آلومینیوم استفاده می‌شود که در این‌گونه موارد، استفاده از پایه‌های سنگی هیچ‌گونه همخوانی با ظاهر ساختمان نداشته و تنها از پایه‌های استیل استفاده می‌شود.

0 0 votes
امتیاز به این محصول
اشتراک در
مرا آگاه کن
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments