درب استیل یکی از مقاوم‌ترین و مطمئن‌ترین انواع درب‌ها به شمار می‌رود که موارد استفاده زیادی نیز دارد. در ساخت این درب‌ها از ورق‌های استیل استفاده می‌شود، هرچند می‌توان در کنار آن از متریال‌هایی مانند چوب یا شیشه نیز استفاده کرد. البته در این زمینه لازم است تناسب با نمای ساختمان ایجاد شود. بر اساس اینکه ورق استیل چگونه پرداخت و آماده‌سازی می‌شود، درب‌های استیل را نیز می‌توان در سه نوع مات، براق و خش دار طراحی و سفارش داد. هر کدام از این درب‌ها دارای مزایا و معایبی هستند. اینکه درب استیل براق بهتر است یا مات؟ نیاز به بررسی ویژگی‌های هر کدام از این موارد و نیز مزایا و معایب آن‌ها دارد. در این مقاله ضمن بررسی این موارد، مقایسه لازم را نیز به عمل می‌آوریم. پس با ما همراه باشید.

ورق استیل مات چگونه ساخته می‌شود و چه کاربردهایی دارد؟

برای ساخت ورق استیل مات نیاز است تا ورق‌های استنلس استیل با استفاده از نورد، گرم شوند. به همین منظور لازم است تا ابتدا این ورق‌ها نورد شده و سپس با آنیل و اسیدشویی به حالت مات درآیند. اسیدشویی و نورد سرد نهایی باعث مات و کدر شدن ورق‌ها می‌شود. در نهایت نیز ورق‌ها با عبور از غلتک‌های پولیش، سطح نرم‌تری را به دست می‌آورند. ظاهر این ورق‌ها زیبا نبوده و در نتیجه در مواردی کاربرد دارند که زیبایی ظاهری ملاک انتخاب نمی‌باشد. کاربرد بیشتر این ورق‌ها در ساخت تجهیزات فرآوری مواد شیمیایی و یا ساخت لوازم لوله‌کشی ساختمان است. یکی دیگر از موارد کاربرد آن مربوط به درب استیل مات است. برای اینکه بتوان از این ورق‌ها برای ساخت درب استیل استفاده کرد، نیاز است تا آن‌ها را خش دار نمود. برای اینکار از روش برس زنی استفاده می‌شود.

مزایای درب استیل مات (خش دار)

این درب‌های استیل دارای مزایای زیادی هستند که در این قسمت به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مقاومت و استحکام در برابر خوردگی

عملیات اضافی که بر روی ورق استیل انجام می‌شود، باعث شده تا این درب‌ها مقاومت و استحکام بالایی در برابر فرسایش و خوردگی داشته باشند. بخصوص با توجه به طول عمر بالای درب‌های استیل و استفاده طولانی از این درب‌ها، این مزیت می‌تواند بسیار موضوع مهمی باشد؛ زیرا مشتری قصد ندارد که در زمان‌های کوتاه درب‌ها را تغییر یا تعویض نماید و جزو لوازم بادوام و ماندگار ساختمان به شمار می‌روند.

زیبایی ظاهری درب‌های استیل مات

با اینکه ممکن است ورق استیل مات زیبایی نداشته باشد، ولی خش دار کردن آن باعث می‌شود تا زیبایی ظاهری زیادی در این محصولات دیده شود. بخصوص برای ساختمان‌های مدرن و لوکس، این درب‌ها مناسب‌تر هستند؛ زیرا شکل ظاهری متناسب‌تری با نمای این ساختمان‌ها دارند. هرچند این موضوع سلیقه‌ای بوده و برخی افراد نیز تمایل زیادی به درب‌های براق دارند. در بین ورق‌های استیل مات نیز، رنگ طلایی مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد. برای ساخت این ورق‌های طلایی نیاز است تا از عبور دادن بخار تیتانیوم بر روی ورق استیل کمک گرفته شود. فلز تیتانیوم گران بوده و برای این عملیات نیز هزینه زیادی صرف می‌شود. به همین دلیل نوع طلایی این محصولات، قیمت بیشتری نیز دارند.

نیاز به نگهداری کمتر

یکی از مزایای مهم این درب‌ها، عدم نیاز به تمیز کردن مداوم است؛ زیرا اثر لک یا چربی بر روی درب باقی نمی‌ماند. این مزیت بخصوص برای درب استیل که مدام در حال استفاده و باز و بسته شدن است، بسیار اهمیت دارد. برای تمیز کردن آن نیز نیاز به یک عدد پارچه و کمی مواد شوینده است. در نتیجه نگهداری و مراقبت از این درب‌ها راحت‌تر از درب‌های براق می‌باشد.

ورق استیل براق چگونه ساخته می‌شود و چه کاربردی دارد؟

ماده اولیه ساخت درب استیل براق نیز ورق استنلس استیل براق است. این ورق‌ها در اثر چندین مرحله پولیش‌کاری به این شکل درمی‌آیند. برای تولید این ورق‌ها لازم است ابتدا زبری‌ها و پستی و بلندی‌های ورق با کمک ساینده‌های زبر از بین برود. هرچه به مراحل پایانی نزدیک‌تر شویم، زبری کمتری نیز احساس خواهد شد و شدت عمل دستگاه نیز کمتر می‌شود. در نهایت بعد از پولیش انتهایی، یک ورق صاف و براق که حتی خطوط ریز و ظریف نیز روی آن حذف شده است به دست می‌آید. این ورق‌ها را می‌توان برای ساخت آینه، قطعات تزئینی، پنل‌های نمای ساختمان و در نهایت درب استیل براق مورد استفاده قرار داد. این ورق‌ها حس لوکس بودن و مدرنیته را به ساختمان‌ها داده و در نتیجه بسیار مورد توجه معماران و افرادی که در دکوراسیون داخلی مشغول هستند، قرار گرفته است.

مزایای درب استیل براق

حال بهتر است با مزایای این درب‌ها آشنا شده تا بتوانیم مقایسه‌ای بین این دو نوع درب استیل براق و مات انجام دهیم. این مزایا عبارت‌اند از:

  • مقاومت زیاد در برابر خوردگی

ورق استیل براق به دلیل عملیاتی که روی آن انجام شده است، در برابر خوردگی مقاومت زیادی داشته و تحت تأثیر نزولات جوی و یا زنگ‌زدگی نمی‌شود. هرچند این مزیت در مورد سایر درب‌های استیل نیز صدق می‌کند، ولی درب استیل براق نسبت به سایر انواع، بیشتر شامل این ویژگی می‌شود؛ زیرا شیارها و تمامی پستی و بلندی‌های ورق حذف شده و در نتیجه احتمال خوردگی ورق کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

  • زیبایی ظاهری درب استیل براق

همان‌طور که اشاره شد، درب‌های استیل براق برای ساختمان‌های مدرن امروزی و برج‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا حس مدرن بودن را بیشتر به بیننده القا می‌کنند. البته زیباترین نوع این درب‌های استیل براق، نوع طلایی رنگ آن‌ها است. البته این مدل قیمت بالاتری نیز نسبت به انواع رنگ‌های دیگر درب استیل براق دارد؛ زیرا برای ساخت آن از فلز تیتانیوم و رسوب فیزیکی بخار این ماده روی ورق استفاده می‌شود. این فرآیند نیاز به هزینه زیادی داشته و در نتیجه قیمت ورق استیل طلایی براق متأثر از این مورد، قیمت بیشتری دارد.

  • جلوگیری از تجمع آلودگی‌ها بر روی درب استیل براق

یکی دیگر از مزایای این درب‌ها، عدم تجمع آلودگی‌های زیست‌محیطی برای روی آن‌ها است؛ زیرا سطح صاف و براق آن‌ها باعث می‌شود تا تمامی موادی که روی آن‌ها نشسته مشخص شود. هرچند نیاز به تمیزکاری زیادی داشته و نگهداری این درب‌ها مشکل‌تر است، ولی این مزیت به اینکه زمان زیادی برای تمیز کردن آن‌ها صرف شود برتری دارد.

درب استیل مات یا براق؟

حال بهتر است در این قسمت به بررسی مزایا و معایب این دو درب پرداخته و مقایسه نهایی را انجام دهید:

  • مقاومت و استحکام

تمامی درب‌های استیل دارای مقاومت و استحکام بالایی در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی، آسیب و فشار و … دارند. بین درب‌های براق و مات، چون عملیات زیادی بر روی درب‌های استیل براق انجام شده و تمامی ناصافی‌های آن رفع می‌شود می‌توان گفت مقاومت بیشتری نسبت به نوع مات دارند.

  • نگهداری و مراقبت

یکی از تفاوت‌های عمده این درب‌ها، روش نگهداری و مراقبت از آن‌ها است. درب‌های مات نیاز به صرف زمان و هزینه کمتری برای پاک کردن و تمیز کردن دارند؛ زیرا خش‌های ایجاد شده روی آن و مات بودن این درب‌ها، مانع از انعکاس آنچه روی آن‌ها است می‌شود. در مقابل درب‌های براق بایستی به صورت مستمر و مداوم تمیز و پاک شوند. این مورد می‌تواند به نفع افرادی باشد که به تمیزی بسیار اهمیت داده و ترجیح می‌دهند محیطی بدون آلودگی را در اطراف خود داشته باشند. ولی برای مکان‌هایی که افراد مداوم در حال رفت و آمد هستند و احتمال آلوده بودن و لک روی آن زیاد است، می‌تواند مشکل‌ساز شود؛ زیرا اثرات لک و چربی باعث می‌شود تا زیبایی ظاهری این درب‌ها پایین آمده و احساس بدی به افراد دست بدهد. در صورتی که درب استیل مات، این لک‌ها را نشان نمی‌دهد و در خود مخفی می‌کند.

ظاهر درب استیل براق یا مات؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مورد انتخاب نوع درب مطرح می‌شود، نمای ظاهری آن است؛ زیرا بعد از نمای ساختمان اولین چیزی که توجه بیننده را به خود جلب می‌کند، درب ورودی است. اینکه از درب استیل براق سفارش داده شود یا مات، بستگی به سلیقه مشتری دارد. با توجه به اینکه می‌توان گفت این دو درب مزایا و تفاوت‌های آن‌چنانی با هم نداشته و تفاوت ظاهری آن‌ها بیشتر مورد توجه است، باید به این مورد بیشتر دقت شود. برخی افراد تمایل دارند و یا نوع مات درب استیل تناسب بهتری با نمای ساختمان دارد و در مقابل عده زیادی به درب استیل براق توجه بیشتری نشان می‌دهند. درب استیل براق حس مدرنیته و لوکس بودن بیشتری به ساختمان می‌دهد و برای افرادی که به این مساله توجه می‌کنند، مهم است.

کلام آخر

این سؤال که درب استیل براق بهتر است یا مات؟ ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آید. در این مقاله به نحوه تهیه ورق استیل برای ساخت این درب‌ها و نیز مزایای هر کدام اشاره کردیم. مهم‌ترین و بارزترین تفاوت این درب‌ها در نحوه نگهداری و نیز نمای ظاهری است که به ساختمان می‌دهد. درب استیل مات، آلودگی را نشان نمی‌دهد و در نتیجه برای مکان‌های پر رفت و آمد و شلوغ مناسب‌تر است. ولی درب استیل براق تمامی لکه‌ها و آلودگی را منعکس کرده و در نتیجه نیاز به تمیزی بیشتری دارد. این موضوع به نفع افرادی است که از این درب‌ها استفاده می‌کنند، زیرا کمتر در معرض بیماری نیز آلودگی زیست‌محیطی قرار می‌گیرند. در خصوص نمای ظاهری نیز باید گفت این موضوع سلیقه‌ای بوده، هرچند برای ساختمان‌های مدرن، درب استیل براق و نیز طلایی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

0 0 votes
امتیاز به این محصول
اشتراک در
مرا آگاه کن
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments